Tommel ned til de plantebaserede produkter

Tæt på 80% af de danske forbrugere er uimponerede over de plantebaserede produkter, som i dag findes på markedet, viser en undersøgelse fra Danish Food Innovation.

En ny rapport fra Danish Food Innovation, som er udarbejdet af Teknologisk Institut, viser at de danske forbrugere ikke er tilfredse med de plantebaserede produkter, som i dag findes på markedet.

Plante-kød, plante-ost og plantedrikke

Det er de tre kategorier, som danskerne især er utilfredse med. Og det skyldes hovedsagligt smagen og konsistensen.

Det grønne marked er blåt

Samtidig er det plantebaserede marked stadig et blåt ocean, hvor der er plads til flere spillere. Undersøgelsen viser nemlig, at tæt på 70 procent af de forbrugere, som fortsat spiser kød, ønsker at skære ned på deres kødforbrug. Vaner, manglen på inspiration og smagen er de vigtigste årsager til, at det ikke sker.

Det uudnyttede potentiale i markedet ses eksempelvis i sammenspillet mellem vegansk og økologisk.  Rapporten viser, at der er en stor overlapning i forbrugere, der vælger veganske produkter og økologi. Men hvis man kigger på de produkter, som i dag findes på markedet, så er det veganske og økologiske bestemt ikke holdspillere. Der findes i dag meget få produkter, som er både veganske og økologiske. De veganske produkter indeholder nemlig flere tilsætningsstoffer – tilsætningsstoffer som i de fleste tilfælde ikke er tilladte i økologiske produkter.

Plante-æg hitter i USA

Når det kommer til plantebaseret innovation, så kan Danmark med fordel kigge mod USA, hvor amerikanerne fylder sig med blandt andet plantebaserede æg. Salget af plantebaseret æg er steget med 192 procent fra 2018 til 2019 ifølge tal fra Good Food Institute.

Der er behov for nytænkning, men hvor? Hvad anbefaler forbrugerne selv? Hvilke produkter findes der på det europæiske og amerikanske marked, som kan inspirere?

download rapporten her