Den grønne jungle er uoverskuelig

Plastik er fjenden. Papir er redningen. Den bæredygtige snak er ofte meget sort/hvid, og medierne fremstiller mange sandheder. Hvordan skal du navigere i det som virksomhed? Læs med og få svar.

Plastik er ikke godt for noget. Alt plante-baseret mad er bæredygtigt.

Men hvad med det faktum, at plastikemballage reducerer fødevarespild, da maden holder sig længere end i papir emballage? Eller at vi i stedet for at snakke grønt skal snakke lokalt. En tomat fløjet ind fra Peru er ikke særlig bæredygtig sammenlignet med en rødbede dyrket i Vestjylland.

Hvordan skal du som virksomhed navigere i det bæredygtige landskab?

Spørgsmålet var et af omdrejningspunkterne for Danish Food Innovation netværket Forretningsgørelse af fødevarespild, som samlede små og mellemstore virksomheder hos fødevareproducenten Easyfood i Kolding.

”Drop plastikken”. ”Plante-baseret mad skal redde verden”. ”Fødevarespild er det vigtigste sted at starte”. Hver dag danskerne åbner avisen fremtræder nye budskaber om hvilken retning man skal gå i, når det kommer til bæredygtighed.

Der er så mange veje og gå, hvilket kan være helt lammende for at vælge en retning, vi som virksomhed skal gå i,” fortalte madspild-konsulent, Johanne Birn, som var en af oplægsholderne til netværket.

Her er det vigtigt at se på mulighederne i forhold til jeres specifikke virksomhed. Hvad giver mening for jer at gøre, i stedet for at se på alle de ting, som I ikke kan gøre.”

Den grønneste eller mest profitable retning?

Og i en tid hvor grønne produkter bliver ophøjet på en pidestal, så er det vigtigt ikke at glemme efterspørgslen:

Vi starter ikke produkter op med mindre, at der er en plan for produktion, salg etc. Vi producerer ikke til lager. Vi producerer kun produkter, som vi ved, at vi kan sælge et minimum antal af,” fortalte Chief Procurement Officer ved Easyfood, Morten Pyrdol.

Lav et sprint

Det kan være en udfordring at opdage de bæredygtige tiltag, som giver mening for ens virksomhed. Derfor anvender Easyfood SCRUM-metoden, som en del af deres design proces:

Det en design ledere gør, anderledes end en “almindelig” projektleder, er at starte med at identificere problemet, gemmen bla. brugerinvolvering, for senere at kunne komme med forslag til løsninger, frem for, at angribe problemet som det første. Vi arbejder med ´design sprints´ hvor vi eksempelvis ser på spild i produktionen ­for at finde ud af, hvordan vi kan reducere det,” fortalte Innovation Manager ved Easyfood, Kirsten Møller Jensen.

Et kærligt puf til de dobbeltmoralske kunder

Og selvom du har efterspørgslen på plads, så kan du alligevel ende i en situation, hvor dine kunder er utilfredse. En problemstilling som mange virksomheder oplever, heriblandt Sunset Boulevard, når de laver bæredygtige tiltag, fortalte forsker ved SDU, Jane Petersen.

Du er nødt til at hjælpe kunderne på vej, når du så har lavet det efterspurgte bæredygtige emballage, som ikke har de helt samme funktioner,” forklarede Jane Petersen, og foreslog nudging som en måde at hjælpe kunderne.

”Et kærligt puf i den rigtige retning”. Sådan kan begrebet nudging forklares. Derfor vil et forbud mod fastfood ikke være nudging, men frugt placeret lige i øjenhøjde vil derimod være nudging.

Vil du blive klogere på forretningsgørelse af fødevarespild?

Det er stadig muligt at tilmelde sig netværket, som du kan gøre nedenfor. Næste møde er 12. marts ved Jespers Torvekøkken i Søborg.

Tilmeld dig netværket

Vil du se power point præsentationerne fra dagen? Så scroll lidt længere ned.

Billeder fra besøget ved Easyfood

Download præsentationerne her

Kirsten Møller Jensen fra Easyfood
Morten Pyrdol fra Easyfood
Jane Petersen fra SDU
Johanne Birn fra Johanne Birn