Sundhed, bæredygtighed og ny teknologi

Food Meet Ups, Digitale Masterclasses, Internationale ture, Kick Offs og netværksmøder. 24 forskellige arrangementer og events er, hvad 2019 har budt på for Danish Food Innovation. 

Kartoffelproteiner, mikroalger, trendy tyggegummi og storytelling er bare nogle af de emner, som har fyldt Danish Food Innovation kalenderen ud i 2019. I alt har 419 personer fra små og mellemstore virksomheder deltaget i forskellige arrangementer og dertil skal tilføjes en stor del offentlige virksomheder, studerende og internationale gæster.

Der har altså været rig mulighed for at få ny viden fra vidensinstitutioner og få netværket med potentielle samarbejdspartnere – og hvis man ikke har haft tid eller mulighed for at forlade kontoret eller produktionen har Digital Masterclass-konceptet været en ideel mulighed. Årets tre masterclasses har været omkring emner som velvære som global fødevaretrend, fødevaresikkerhed og effektivisering af produktion. Gik du glip af den online streaming, kan du se dem igen lige her.

Ny viden eller jagten derpå blev også igangsat i 2019, hvor fem projekter fik midler fra Danish Food Innovation. Måling af proteinkvalitet, værdi fra den invasive søstjerne og en næse der lugter holdbarheden – sådan lyder nogle af overskrifterne på projekttitlerne. Læs mere om projekterne her.

Ny viden fører til praktiske løsninger

I 2019 blev der taget hul på et af de tre netværk i Danish Food Innovation, nemlig netværket den globale forbruger. Ny viden har giver helt konkrete værktøjer, som deltagerne har kunne bruge i deres virksomheder:

”Vi har fået ny viden, som helt praktisk kan implementeres i virksomheden og nu ved vi også hvilke samarbejdspartnere vi kan tage fat i, når vi får brug for det”, fortæller deltager Inga Hansen fra Azelis, om netværksmødet ’beskyt dine globale produkter’, som hører under netværket den globale forbruger. Netværksmødet gav deltagerne et indblik i og råd til, hvordan man som virksomhed undgår at overtræde patentregler, og hvordan man selv kan beskytte sit brand.

”Jeg har fået indblik i specifikke regler ved brugen af varemærker og dokumentation, som jeg ikke før kendte til. Nu har jeg fået links til, hvor man kan tjekke andres varemærker og se, hvad andre gør og hvad der  allerede er registreret som varemærker”, siger Tørk Furhauge fra NaturFrisk Group, som deltog i samme netværksmøde.

Glæd dig til 2020, hvor vi åbner op for netværkene: Fødevarespild og Det Plantebaserede Netværk.

International interesse i innovationsnetværket

Vidensspredning, matchmaking, samarbejdsprojekter og internationalisering er de fire grundsten i Danish Food Innovation. Innovationsnetværket favner bredt med forskellige typer aktiviteter og arrangementer. For eksempel blev der tilbage i september afholdt EIT Food Innovation Prize, hvor 14 internationale gæster deltog og repræsenterede virksomheder helt fra Holland til Thailand. En anden aktivitet er Internationale Ture ­– en god mulighed for virksomheder for at finde inspiration og samarbejdsmuligheder. Den sidste internationale tur gik til Malmö i november til Nordic Organic Food Fair. En af deltagerne var Tobias Harboe fra virksomheden Contempehrary. Hør hvad han fik ud af det:

Stor tilfredshed blandt deltagere

Tilfredse deltagere, det er altid en fryd. I 2019 har størstedelen af deltagerne på Danish Food Innovations arrangementer tilbagemeldt, at de var enten tilfredse eller meget tilfredse.

Alt i alt et vellykket 2019 med mange spændende virksomheder og vidensinstitutioner, som har været i spil – både som deltagere ved arrangementer, men også som værter og oplægsholdere.

Tjek vores eventkalender  og se, hvad du har i vente i 2020.

2019-12-05T14:41:19+00:005 december, 2019|News|