Tang er havets grøntsag

Ole G. Mouritsen, der er professor i gastrofysik og kulinarisk fødeinnovation, gjorde deltagerne på Danish Food Innovations Food Meet Up den 31. oktober klogere på alle fordelene ved tang som en sund og bæredygtig fødevare.

Mange forbinder sikkert tang som noget, man gerne vil undgå på badestranden, men faktisk er tang en utrolig god fødevare – både sundhedsmæssig, mens den også er bæredygtig.

Det blev deltagerne ved arrangementet ”Food Meet Up – Tang, havets grøntsag” meget klogere på. Det er netværket Danish Food Innovation, som er et innovationsnetværk, der hjælper SMV’er til at udvikle innovative produkter til fremtidens fødevarer, som stod bag arrangementet.

Det var Ole G. Mouritsen, der var kommet for at fortælle om alle fordelene ved tang som fødevare og give inspiration til deltagerne om brug af tang i nye og eksisterende produkter. Han er professor i blandt andet kulinarisk fødeinnovation ved Københavns Universitet og har forsket inden for området i over 25 år.

Han havde flere interessante pointer. Generelt set oplever han, at der er en større interesse fra forbrugeren for tang, hvilket virksomheder bør udnytte i forbindelse med produktudvikling.

En af de andre pointer er, at man som udvikler af tangprodukter først og fremmest skal have fokus på, at smagen af ens tangprodukter skal have første prioritet. Selvom tang er sundt og en bæredygtig fødevare, vil forbrugerne aldrig købe produktet, hvis det ikke falder i forbrugernes smag.

Der er mange sundhedsfordele ved tang som fødevare. Der er et højt indhold af protein, der ligger på syv procent, mens niveauet for essentielle aminosyrer ligger på 35 procent. Der er også et højt niveau på kostfibre på op til 75 procent.

Af vitaminer er der A, B, C, E og så er lige så meget omega 3 som omega 6, hvor vi i Danmark generelt spiser mere omega 6 end omega 3.

Som en mangeårig ekspert på området har Ole G. Mouritsen flere gode råd til, hvilke innovative produkter med tang der kan få succes på markedet. Det kan blandt andet være tørret tang i detailhandlen, salterstatning i pulverform, mejeri- og kødprodukter, ingredienser i pasta og brød, frosne ready-to-use salater, mineralvand, suppepulver og slik og snacks.

Dansk Tang er på markedet

En af dem, der har set et stort potentiale i at sælge tang, er Claus Marcussen. Han er CEO i Dansk Tang, der høster tang ud fra kysterne i Odsherred Kommune og har været i gang med det siden primo 2016. I begyndelsen solgte de tangen videre til highend-restauranter, mens de senere også er begyndt at sælge til slutforbrugeren, og fornylig har de lanceret en webshop, hvor man kan købe deres produkter som privatforbruger.

Claus Marcussen oplever, at der er stigende interesse for frisk tang til restaurationsbranchen, mens forbrugeren i stigende grad har interesse for det tørrede tang.

Udviklingen er gået stærkt for Dansk Tang. Der er nu blevet opsat tangbrug i Odsherred, hvor deres tang kan få lov til at gro i vandet under lidt mere kontrollerede forhold. De opfylder også seks ud af 17 af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.

2019-11-05T13:53:42+00:005 november, 2019|News|