danish food innovation startup hjælp og funding

Buzz, big data og bæredygtighed

Big data er kommet for at blive. Det kan vækste din forretning og højne din bæredygtighedsprofil. Og så vinder du forbrugerens hjerte og pengepung, hvis du altså kan få kommunikeret den grønne kærlighed på rette vis.

Brugen af big data vil stige med 85 procent inden 2022 og udnævnes som en af de vigtigste trends til at drive virksomhedsvækst inden 2022. Det fremgår af en undersøgelse af World Economic Forum fra 2018, som Alexandros Iosifidis, Associate Professor fra Aarhus Universitet, præsenterede på et af Internet Week Denmarks mange event, hvor omdrejningspunktet var big data, og arrangøren var Danish Food Innovation.

Og hvad driver så denne udvikling mod big data? Et andet buzzord med b:

Forbrugerne efterspørger et mere bæredygtigt og transparent produkt af højere kvalitet. Derudover er vi nødt til at få mere ud af mindre, hvis vi skal kunne brødføde verdens befolkning i fremtiden. Det kan big data hjælpe med,” fortalte Christian Bengtson, Head of Agriculture, The Weather Company, IBM, som præsenterede til big data-eventet.

Her gav Christian Bengtson et eksempel med en kaffeproduktion. Ved at indsamle en masse data om kaffehøsten kan man udregne de mest optimale produktionsforhold, som giver det højeste udbytte af højeste kvalitet.

danish food innovation startup hjælp og funding

Billede: Sven Phillipsen er grundlægger af virksomheden EachThing, som har opfundet en app, der automatisk matcher produkternes eksisterende information med kundens individuelle værdier og behov.

Big data kan hjælpe dig til en mere effektiv produktion, et mere bæredygtigt produkt samt et produkt af højere kvalitet, som forbrugerne vil tage imod med kyshånd. Forbrugerne elsker faktisk bæredygtighed så meget, at de er villige til at betale mere for det. Hele 73 procent er villige til det ifølge en global undersøgelse, som den afsluttende taler, Sven Phillipsen, havde med.

Det lyder næsten for godt til at være sandt, men der er noget om snakken:

Der er et adfærdsgap, når det kommer til bæredygtigt indkøb. 73 procent af forbrugerne ønsker at købe og vil betale mere for bæredygtige produkter, men det er kun 12%, der gør.Og jeg mener, at det skyldes stor forvirring hos forbrugeren. De kan ikke skelne produkterne fra hinanden, fordi de er klistret til med alverdens information,” fortalte Sven Phillipsen, grundlægger af virksomheden Each Thing, som har opfundet en app, hvor brugere kan rate fødevareprodukter og samtidig matche produkter med brugerens individuelle værdier og behov.

Glem de traditionelle kundesegmenter. Hvis man som producent ikke vil miste store markedsandele, så skal man kunne ramme kunderne individuelt og personligt. Det er blandt andet muligt gennem vores app,” fortæller Sven Phillipsen.

Ø, nøglehullet, fair-trade, fuldkorn, astma og allergi. Kun 22 procent af danskernes synes, at det er meget let eller overvejende let at skelne mellem uafhængige mærker og andre mærker, viser en undersøgelse af Dansk Erhverv fra 2019. Og over halvdelen af danskerne kan faktisk ikke gennemskue, om et produkt er bæredygtigt, viser en trend undersøgelse af bureauet Dentsu Aegis Network.

Så kommunikationen omkring din bæredygtige profil kan have stor betydning for dit salg. Derudover er nærheden til forbrugeren essentiel pointerede Sven Phillipsen:

Mange virksomheder glemmer ofte deres kunde i sidste led – måske fordi retail står og blokerer som mellemled. Det er vigtigt at tage udgangspunkt i det, som dine slutkunder tillægger værdi, se f.eks. Naturli’, der bruger sociale medier til markedsføring, men også til at lytte til deres kunder

Tre pointer fra dagens event:

  • Big data er kommet for at blive. Det kan effektivisere og højne din grønne profil og kvaliteten.
  • Fokuser på kommunikationen om din grønne profil. I supermarkedet kan forbrugerne ikke skelne produkterne fra hinanden.
  • Det lyder banalt, men lyt til din slutkunde. Her er sociale medier eller Each Thing-appen mulige kanaler.

Find de rette partnere

Vi kan ikke det hele selv. Så det handler om at finde de rette partnere, når man skal give sig i kast med big data,” pointerede Ole Strøm, partner, Crucon Analytics.

Eksempelvis kan landmænd teame op med IBM, som kan levere data om vejr og jordforhold samt et analyseværktøj til at beregne de optimale forhold for landmandens høst.

Er du SMV, og har du brug for hjælp til at komme i gang? Så skriv til os. Vi har med sikkerhed en aktivitet, hvor du kan møde de rette folk, som kan hjælpe dig på vej.

Nå forbrugeren ude i supermarkedet

Se billeder fra eventet:

2019-05-31T10:09:47+00:0029 maj, 2019|News|