Danish Food Innovation event & teknologisk institut

Digitalize or not to digitalize? No. How to digitalise

Digitalisering er et must, hvis den danske fødevareproduktion skal klare sig i det fremtidige globale kapløb. Men der er både fordele og udfordringer ved at byde industri 4.0 velkommen. Vi gør dig klogere og giver dig nogle uundværlige fif.

To digitalize or not to digitalize?

Nej, når det kommer til digitalisering af ens fødevareproduktion, så er det relevante spørgsmål: Hvordan skal jeg digitalisere? Det var en af hovedpointerne til Danish Food Innovation eventet ”Byd industri 4.0 velkommen” i starten af april.

Vognen den kører nemlig i fuld fart, så hop på hvis du skal med. Indenfor fem år stiger digitaliseringen af den globale fødevareindustri nemlig med 42 procent, ifølge tal fra PricewaterhouseCoopers.

Så byd teknologierne velkommen med åbne arme, fordi de kan hjælpe fødevarevirksomheder med mange ting: Højne kvaliteten, sporbarheden og bæredygtighedsværdien. Fordi mens vi I Danmark ridder højt på bæredygtighedsbølgen, så kan virksomheden ABB og digitalisering bl.a. hjælpe med bedre udnyttelse af produktionsanlæg og energioptimering, ifølge Christina Munk’s, Segment Manager Food & Beverages ved ABB A/S, præsentation til Danish Food Innovation eventet.

Men udover en grøn profil, så er det farven på bundlinjen digitaliseringen kan have en stor indvirkning på:

En af kernedriverne for digitaliseringen er penge, det er øget indtjening,” fortalte Christina Munk.

Christina Munk fra ABB A/S demonstrerede, hvordan vores produktion er gået fra at producenterne dikterede produktudvalget til , at det i dag er forbrugerne. Her gav hun eksemplet med Nestle’s kitkat, der startede med en version, og i dag findes der 200 forskellige varianter.

Vi vil ha en rød, gul, grøn robot kommunikation

Clouden, robotter, kunstig intelligens, internet of things og big data. Det lyder smart, men svært at forstå for en almindelig medarbejder i en produktion. Bedre er trafiklyskommunikation: Godt = grøn, mellem = gul, kritisk = rød.

Man er nødt til at tænke teknologien ned i brugersituationen, så det ikke bliver teknologi for teknologiens skyld. Det er også vigtigt, at man får de mange data gjort nærværende for dem der skal håndtere dem,” fortalte Per Jensen, Technical Manager ved Stryhns A/S, som fortalte om Stryhns digitaliseringsproces, en proces som stadig er i gang.

Og heldigvis findes rød-gul-grøn kommunikation allerede. ABB A/S leverer simple løsninger, som kommunikerer visuelt med trafiklys på skærmene.

Per Jensen fra Stryhns gjorde det klart i hans præsentation, at når det kommer til digitalisering, så er ordsproget “jo mere jo bedre” ikke gældende for alle virksomheder. 

Industri 4.0 & kvinder på udsalg. Husk begrænsning

Ligesom med kvinder på udsalg. Så er kunsten at begrænse sig ifølge Per Jensen:

Digitaliseringsprocessen for Stryhns har givet os en hel masse data, men vi kommer slet ikke til at bruge det hele. Vi vil vide, hvilke data der er kritiske for vores produktion.

Og som at prøve en ny kjole, så skal kjolen passe til din krop og ikke omvendt. Det samme gælder digitaliseringen af din virksomhed:

Industri 4.0 kan skaleres til forskellige behov. Det skal tilpasses virksomheden og ikke omvendt. Ved at vælge enkelte ting ud kan også små virksomheder få glæde af 4.0,” pointerede Mikkel Viager fra Gain og Co, som er uvildig rådgiver i automation og robotteknologi. Og afslutningsvis i sin præsentation til eventet kom Mikkel Viager med 4 gode ”robot-råd”:

  • Kortlæg potentialet i hele produktionen og gå efter de lavt hængende frugter, dvs. de processer der er lettest at automatisere og har den største potentielle gevinst.
  • Lav en realistisk business case, før du køber en robot, og gå sælgernes tal efter i sømmene.
  • Hold medarbejdere informeret og inddrag dem i automationsprojekterne.
  • Vent med at konkludere, til du har gjort forarbejdet — det er let at forelske sig i en bestemt robot eller automationsløsning for tidligt.

I forbindelse med eventet havde deltagerne mulighed for at hente en komplet liste med 14 tips til at få succes med robotter i produktionen.

Hent listen her

Vil du blive klogere på digitaliseringen af din fødevarevirksomhed? Så hold øje med Danish Food Innovations events her eller tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Hvad synes Tine Harrekilde om eventet?

Billeder fra dagen

2019-05-06T08:11:08+00:0025 april, 2019|News|