Danish Food Innovation food trends

Velvære. Hvordan nailer du den globale fødevaretrend?

Fire forskere fra MAPP Centret, Aarhus Universitet, er ude med en ny analyse om velvære som en global fødevaretrend. Få resultaterne og gode råd med på vejen eksklusivt hos Danish Food Innovation.

Professor Klaus G. Grunert, leder af MAPP Centret ved Aarhus Universitet, har sammen med tre forskere fra tre forskellige verdenshjørner for første gang dykket ned i alle fødevaretrends relateret til velvære.

Det hele ligger i framingen af dit produkt

Velvære har i mange år været en gennemgående global fødevaretrend, og herunder er tre centrale temaer: Sundhed, bæredygtighed og autenticitet. Disse tendenser er længe hos forbrugerne blevet betragtet som afvejninger eller ”trade-offs”, så man må opgive noget for at opnå noget andet, hvilket fører til et fald i fornøjelsen og lykke. Eksempelvis forventer forbrugeren at sund mad betyder et tab ift. smag og tilfredsstillelse.

Det kan være svært at udvikle produkter med trade-offs, men her kan en løsning være at fokusere på velvære. Hvis man ikke tænker trade-off, hvordan kan produktet så skabe denne positive følelse af velvære,” var et åbent spørgsmål fra professor Klaus G. Grunert fra MAPP Centret, Aarhus Universitet, i hans præsentation til et Danish Food Innovation event – og første gang offentligheden fik indblik i analysen.

3 gode råd

Det hele ligger i framingen af produktet ifølge Klaus, og i præsentationen til førnævnte event kom han med 3 konkrete råd:

  • Væk fra sund mad, som noget man skal tvinge sig selv til at købe og forbruge, fordi man tror det er ringere ift. smag og naturlighed. Mod sund mad som noget man ser som fornøjeligt, og som medfører ikke bare tilfredshed med at maden er sund, men samtidig giver en følelse af glæde idet du køber, tilbereder og indtager det.
  • Væk fra at frame bæredygtige madvalg som et offer man skal gøre. Mod bæredygtige mad-valg som noget der er nydelsesrigt, innovativt, tilfredsstiller sin nysgerrighed og giver en positiv følelse.
  • Autenticitet er anderledes, idet det bidrager til velvære uden at man skal ofre noget for at få det.

Så væk fra trade-off mod glæde og tilfredsstillelse:

We see a development towards foods that combine healthfulness, sustainability, and authenticity in a synergistic way, thus contributing to happiness and satisfaction,” skriver forskerne i forskningsartiklen.

MAPP Centret ved Aarhus Universitet er specialister i forskning om forbrugeradfærd indenfor fødevarer og drikkevarer, og har fået internationale anerkendelser for deres arbejde.

Vil du vide mere?

De fire forskere, Klaus G. Grunert, Natália Rohenkohl do Canto, Rongduo Liu og Ekaterina Salnikova, har skrevet en forskningsartikel, som du kan få fingrene i her hos os.

Download forskningsartiklen

Er du mere til video?

Danish Food Innovation har lavet en digital masterclass – en times oplæg fra de fire forskere om de vigtigste pointer i analysen.

Se den digitale masterclass her
2019-04-01T13:27:27+00:0011 marts, 2019|News|