Danish Food Innovation, event

Velvære som en global fødevaretrend?

Velvære er den nye globale fødevaretrend. Sådan lyder hovedtemaet for en ny analyse og det første event i Danish Food Innovation.

Hvad vil den globale forbruger have?

Det korte svar er velvære ifølge en af forskerne bag analysen, som udføres af MAPP Centret ved Aarhus Universitet, der er specialiseret i forskning om forbrugeradfærd indenfor fødevarer og drikkevarer.

Inden for de sidste to årtier har mange fødevaretrends koncentreret sig om forbrugernes ønske efter velvære. Dette er fysisk sundhed, følelsesmæssig sundhed, selvrealisering, bæredygtighed og en trang til at passe på miljøet,” forklarer Ekaterina Salnikova, Ph.d. studerende ved MAPP centret.

Analysen er stadig under vejs, og de endelige resultater bliver offentliggjort i en præsentation til Danish Food Innovations første event med titlen: ”Innovative produkter til den globale forbruger”.

Analysen vil som den første i verden kigge på alle trends relateret til velvære:

Det her er det første studie, der dækker alle fødevaretrends relateret til velvære, hvilket omfatter de tre temaer: Sundhed, autentisitet og bæredygtighed,” fortæller Ekaterina Salnikova, og ifølge Eksaterina er det også det første gang, man ser på fødevaretrends på et globalt plan.

Alle tre temaer, men særligt bæredygtighed, er kernen i forretningen for de to virksomheder Seaman og True Gum, der også er på oplægsholder-listen til Danish Food Innovations event.

Planter, træet og rødder. Det er hvad True Gums tyggegummi er lavet af – i modsætning til konventionelt tyggegummi, der bl.a. er sammensat af plastik. Og mindskning af plastik er hele kernen i Seamans brand:

Vi går efter at være 100 procent plastikfri i 2019, og vi donerer 10 procent af vores overskud til den danske miljøorganisation, Plastic Change. Så forbrugeren køber ind på noget mere bare end et produkt, når de køber vores chips,” fortæller hav-elskeren Heine Max Olesen, som står bag Seaman, og som på blot fem måneder har sat Tyskland, Østrig, Schweitz, Kina, Sverige, Norge, Finland på tang chips eksport kortet.

Men hvad med de velvære elskende forbrugere. Er de ens eller forskellige? Både og ifølge Ekaterina Salnikova:

På grund af globaliseringen (med forstærkede effekter af internettet, homogenisering af forbrugernes behov og ønsker, og stræben efter åbne markeder) ønsker forbrugerne at tilhøre det globale samfund. Men samtidig ser vi også forbrugere afvise globaliseringen og koncentrere sig om det lokale. Derfor ser vi udviklingen af både fælles globale trends og lokale regions-specifikke trends.

Global forskellighed er noget som True Gum har erfaret, og som har haft indvirkning på både produkt og salg:

Vi har erfaret mange ting, som vi har bevæget os ind på nye markeder. Vi har lavet løbende produkttilpasninger i forhold til smag. I Tyskland har de for eksempel slet ikke samme lakridskultur, som vi har i Danmark. Det har da sat skub i udviklingen af andre smagsvarianter, så vi ikke bliver for afhængige af vores lakridsvariant internationalt,” fortæller Jacob Sand Motzfeldt.

Vil du vide mere?

Så kom med til dette gratis event ”Innovative produkter til den globale forbruger” den 5. marts hos Nestle i København, hvor der vil være præsentationer fra forskerne fra MAPP Centret, de to virksomheder Seaman, True Gum, Nestle og Lektor Karsten Olsen fra Københavns Universitet.

Se programmet her
Tilmeld dig her

Skynd dig: Først til mølle

Eventet er gratis, så ingen grund til ikke at tilmelde sig, men vent ikke for længe, vi har et begrænset antal pladser. Eventen er særligt relevant for små og mellemstore virksomheder, men alle slags virksomheder og organisationer er velkomne.

Tilmeld dig her
2019-03-11T09:05:07+00:0028 januar, 2019|News|